Vier op een rij!

Yes, ik mag weer fijn nieuws delen, daarom vandaag een korte update en ik wil graag wat vertellen over mijn zoektocht naar de ingrediënten voor een goede nachtrust.


Om maar meteen met de deur in huis te vallen: de uitslag van de vierde scan is goed!

Zoals ik eerder al schreef was het even spannend of de scan wel doorging. Door Corona zijn een hoop MRI’s verplaatst naar een later moment, maar ik kon gelukkig gewoon terecht. Voor de uitslag hoefde ik een week later niet naar Amsterdam, want de uitslag kreeg ik per telefoon. Fijn om aan de opgewekte stem van de neuroloog te horen dat hij goed nieuws had. Een heerlijke bevestiging! We hebben het ’s avonds lekker gevierd met ons favoriete avondmaal, sushi! Iedere goede uitslag, is een feestje waard.



Het blijft toch telkens weer een spannend moment, ook al zijn de uitslagen goed. Ik merk dat ik rondom de scan en de uitslag toch wat onrustig wordt. Slapen gaat minder goed en ik ben me extra bewust van alles wat er in mijn lijf gebeurt. Ook al heb ik altijd wel een goed gevoel voor ik de scan in ga en vertrouwen in mijn lijf. Iets wat erbij hoort nu je leeft met een diagnose? Hoe meer goede scans, hoe minder spanning? Ik weet het niet, iets waar ik me de komende tijd wat meer in wil verdiepen.

Een goede nachtrust is belangrijk voor een sterk immuunsysteem.

Niet goed slapen is niet iets van de laatste tijd, dit is al enige jaren zo. Al voor de diagnose. Het is niet zo dat ik elke nacht slecht slaap, het wisselt heel erg. Soms slaap ik nachten achter elkaar als een roosje, maar er zijn ook veel nachten waarop ik slecht in slaap kom, of ’s nachts wakker wordt en maar lig te draaien en de slaap niet meer kan vatten. Heel vermoeiend en vervelend want een goede nachtrust zorgt voor een goede dag en je lijf heeft de rust nodig om te herstellen. En een goede nachtrust is belangrijk voor een sterk immuunsysteem.


Het niet in slaap kunnen vallen, heeft vaak te maken met een vol hoofd, zoals ik het noem. Alsof mijn hoofd nog aanstaat. Soms zijn het zorgen maar eigenlijk zijn het vaak gedachten. Gedachten over wat ik die dag heb beleefd, gedachten over wat ik morgen wil doen, over wat ik deed op de basisschool tot hoe heette die acteur nu ook alweer die in die ene film speelde…heel vermoeiend maar die gedachten zorgen er geregeld voor dat ik niet in slaap val.

Om te kunnen slapen, moet mijn hoofd rustig worden...

Wat ben ik blij met mijn acupuncturist, want deze lieve vrouw had hier een paar fijne tips voor die ik nu doe. Om te kunnen slapen, moet mijn hoofd rustig worden. Mijn gedachten houden mij vaak wakker en van de ene gedachten raak ik zo verzeild in de volgende. Om makkelijk in slaap te vallen is het belangrijk om ongeveer een half uur tot een uur voor je naar bed gaat te kunnen ontspannen, ‘uit je hoofd zakken’ wordt het ook wel genoemd. Het helpt om een vast bedritueel aan te houden. Voor mij is dat vanaf het naar bed gaan geen overmatige prikkels meer. Dus geen berichtjes meer lezen/beantwoorden, geen mail checken, geen nieuws (oftewel geen telefoon in bed), geen enge films en geen moeilijke gesprekken.

Om te zorgen dat mijn hoofd tot rust komt, moet de energie omlaag, letterlijk omlaag, namelijk naar mijn voeten. Ik kreeg de tip om voordat ik naar bed ga een warm voetenbadje te nemen of zoals ik graag doe een warme pittenzak bij je voeten te leggen in bed, warme kruik kan ook. Ik smeer mijn voeten in met koperzalf, dit houdt warmte beter vast, en daaroverheen draag ik sokken. Dan volgt een ander onderdeel van mijn ritueel, het benoemen van 3 dingen/momenten waar ik dankbaar voor ben die ik die dag heb beleefd. Je kan het ook opschrijven in een boekje, hardop uitspreken, of vertellen aan degene die naast je in bed ligt.


Ook ben ik een paar weken geleden begonnen met een speciale reeks van slaapmeditaties. Het is een korte geleide meditatie van ongeveer tien minuten waarbij het me steeds beter lukt om te ontspannen.


Het in slaap vallen gaat steeds een beetje beter. Maar om de hele nacht lekker te kunnen slapen is een goed bed natuurlijk ook belangrijk. Ik heb al enige tijd last van mijn onderrug in de ochtend en ook ontstaat er langzaam een diepe kuil in het matras. Reden om op zoek te gaan naar een nieuwe. Maar waar te beginnen? Mijn eerste onderzoek startte op internet. Er zijn diverse websites waar je een soort vragenlijst in kan vullen over wat voor een type slaper jij bent. Bij de eerste vraag strandde ik al: Slaap je op je zij, rug op buik?’ Geen idee. Om miskoop te voorkomen ben ik daarom naar een beddenspecialist gegaan. Ik had een afspraak gemaakt en dacht dat ik gewoon ter plekke op diverse matrassen mocht gaan liggen en de lekkerst liggende mee naar huis kon nemen. Maar het ging anders. Ik kreeg namelijk een Slaap ID mee naar huis. Dit is een klein kastje dat je om je borstkas moet dragen, minimaal 3 nachten, en deze registreert gedurende de nacht hoe je ligt. Ik heb het kastje 5 nachten gedragen. Na die 5 nachten ben ik teruggegaan en werden gegevens uitgelezen en kreeg ik inzicht in hoe mijn nachten eruitzien. Een goede nacht slaap kenmerkt zich, volgens de specialist, als je meerdere uren achtereen in dezelfde houding ligt. In mijn geval was dit in het begin van de nacht het geval en later in de nacht wordt het rommelig, lig ik meer te draaien en ben ik druk met een goede houding vinden. Naast rug, zij en buik blijkt er nog een heel arsenaal aan tussenposities te zijn waarin je kunt liggen tijdens je slaap en ook die registreert het apparaat. Erg boeiend. Met deze info op zak maakt het de zoektocht naar de basis voor een goede nacht slaap weer een stuk makkelijker. Ik hoop dat ik jullie binnenkort kan laten weten dat ik weer slaap als een roosje ;-)


Mocht jij nog andere goede tips hebben voor een goede nachtrust, ik hoor ze graag!

Tot snel!

Wil je me helpen bij mijn zoektocht naar het onzichtbare pilletje? Dat kan! :-) Klik [hier] voor meer info.


Na al deze tekst over mij, vind ik het super leuk om ook even iets van jou te horen. Laat een reactie achter, ik lees ze allemaal met veel plezier!

3 reacties
  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Rek nr: NL79 INGB0008864204

t.n.v.:        J. C. Veldstra

o.v.v.:       Het onzichtbare pilletje

Ik ben je enorm dankbaar..!

Ben je al bekend met deze stichting?

Wil je me helpen bij mijn zoektocht?